Volgens de bedrijven stoelt de samenwerking op twee pijlers. GM en Peugeot gaan gebruikmaken van elkaars carrosseriën en onderdelen en richten daarnaast een gezamenlijk inkoopbedrijf op. Naar verwachting kopen de twee jaarlijks voor circa 125 miljard dollar aan goederen en diensten in.
In eerste instantie richten de twee zich op kleine en middelgrote personenauto’s en zogeheten multi purpose vehicle’s (MPV’s). Het eerste voertuig dat op een gezamenlijk ontwikkelde carrosserie staat, moet in 2016 van de band rollen.
Aandelen
PSA Peugeot Citroën gaat in verband met de alliantie aandelen uitgeven waarmee het rond de 1 miljard euro verwacht op te halen. GM is van plan een belang van 7 procent te nemen in het Franse bedrijf en wordt daarmee de op een na grootste aandeelhouder na de familie Peugeot.
Beide bedrijven benadrukten dat ze hun eigen plannen om hun Europese activiteiten winstgevend te maken blijven uitvoeren naast de samenwerking. Volgens topman Dan Akerson van GM kan zijn bedrijf dankzij de kostenbesparingen in het samenwerkingsverband en eigen ingrepen het tij keren. GM leed vorig jaar in Europa, waar het concern actief is met Opel, een verlies van 747 miljoen dollar (559,8 miljoen euro).
Verlies
Peugeots leed op de verkoop van personenauto's een verlies van 497 miljoen euro in de tweede helft van 2011.
Vanwege de moeizame omstandigheden in de Europese automarkt, die gebukt gaat onder overcapaciteit en een dalende vraag, zijn marktkenners sceptisch over de logica van de samenwerking.
Magie
,,PSA heeft GM nodig, maar GM kan goed zonder PSA'', aldus analist Matthew Stover van Guggenheim Securities. ,,Ik kan niet bedenken hoe de deal GM helpt in Europa.''
Fondsbeheerder Mirko Mikelic van Fifth Third Asset Management snapt de stap evenmin. ,,Peugeot heeft het moeilijk, GM ook. Je kunt niet twee noodlijdende bedrijven samenvoegen en magie verwachten.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl